Ryggpass

Gammal bild från när jag och Natalie gjorde projektarbetet.
 
Hade ju lovat för ett tag sedan att jag skulle lägga ut hur ett ryggpass för mig kan se ut. Självklar varierar det lite från gång till gång. Annars vänjer sig kroppen och då utvecklas man inte lika mycket. 
 
Genereltsett så ser seten och repsen ut såhär under alla övningar i passet. Ibland blir det mer eller mindre repetionern eller set men det är detta jag brukar utgå ifrån. 
 
Första setet: uppvärmingsset med lätta vikter och väldigt många reps.
Andra setet: lägger på mer vikter, men så att jag klarar alla repetionerna, ca 10-12 stycken brukar jag köra. 
Tredje setet: ökar lite till i vikter, så att det blir kämpigt de 2 sista repetionerna. 
Fjärde setet: ökar ännu mer i vikt, så att jag klarar ca 8-9 stycken. 
Kan köra ett femte sett men då blir det antingen samma vikt som i fjärde setet eller så lättar jag på vikterna och kör fler repetioner.
 
Börjar oftast med latsdrag, en av mina favoriter. Denna kan jag köra med olika grepp, smalt, brett osv. Ibland kan jag köra upp emot 10 set bara latsdrag av olika desslag. Rolig och bra övning tycker jag. 
Om du inte vet hur övningen ser ut hittar du den här.
 
Fortsätter oftast sedan med sittande kabelrodd. Även här kan jag byta grepp från smalt till brett innan jag går vidare. Det vanligaste greppet är väl dem V formade greppet.
 
Om du inte vet hur övningen ser ut hittar du den här.
 
Skivstångsrodd kommer näst på tur. Jag har börjat kört den på ett lite annorlunda sätt, kan visa er någon annan gång. Men den vanligaste är att man använder en vanlig rak stång. 
Om du inte vet hur övningen ser ut hittar du den här.
 
Enarms hantelrodd. Denna övningen är en övning som jag kan få sjukt bra kontakt med musklerna. Bränner oftast rätt bra. Däremot så brukar jag aldrig räkna hur många jag gör när jag kör denna övningen (räknar bara så jag gör lika många på varje) utan jag brukar ta en vikt som känns lämplig och köra på tills det bränner i musklerna. Om jag inte känner den brännande känslan i muskeln så tar jag en lättare vikt och ökar repetionerna istället! 
Om du inte vet hur övningen ser ut hittar du den här.
 
Avslutar oftast med ryggresningar. Detta är en väldigt bra övning för ländryggen. Brukar även här inte räkna hur många jag gör. Utan brukar köra "drop-set" som det kallas. Tar en viktplatta på 10 kilo och 5 kilo. Gör så många jag orkar med 10 kilo. Går sedan ner och gör så många jag orkar med 5 kilo och sedan utan vikt. Brukar köra mellan 3-5 set. Går nästan inte undvika mjölksyran, så härligt! 
Om du inte vet hur övningen ser ut hittar du den här.
 
Kan lägga in lite andra övningar i maskiner och så också. Men detta är de grunder jag brukar köra. 
 
Om man har någon som står och passar en så är det lättare att lasta på vikter, annars tänk på att du ska ha bra muskelkontakt och kontroll medan du gör övningarna. Om du är nybörjare skulle jag jobba på att bygga upp en grundstyrka innan jag lastar på en massa vikter. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback